Content marketing

content marketing er king

Hvad er content marketing?

Content marketing handler overordnede set om at markedsføre sig gennem produktion og deling af indhold.

Det indhold kan eksempelvis være tekst, billeder, video eller lyd. Flere af dem kan med fordel kombineres for at skabe mere interessant indhold.

Formålet med produktionen og deling af indhold er at engagere og tiltrække en bestemt afgrænsede målgrupper med den hensigt at skabe gode kunderelationer. Content marketing er bygget på det fundament, at deling af relevant indhold vil være bidragende til at fastholde, engagere og skabe anerkendelse og troværdighed af virksomhedens brand hos målgruppen.

Sagt på en anden måde, så er det en strategi som anvendes for at skabe indtjening. Fokus skal dog ligge på at skabe helt igennem fantastisk indhold til målgruppen, og derefter promovere det.

Content marketing omfatter både være offline og online aktiviteter. I dette indlæg vil vi fokusere på online aktiviteter.

Valg af platform

Mulighederne i dag er mange for at dele content med din målgruppe. Der er en lang række af sociale medier, som forholdsvist nemt sætter dig i kontakt med din målgruppe. Det kan være Facebook, Instagram, Youtube, Pinterest eller Twitter bare for at nævne nogle af de største.

Vi gemmer specifik produktion af indhold til de sociale medier til en anden god gang, og vælger i stedet at zoome ind på content marketing i forhold til din hjemmeside. Har du ikke en hjemmeside bør du læse med alligevel. Måske gemmer der sig et par guldkorn 😉

Planlægning

Hvis du ønsker at skabe resultater med content marketing kan du med fordel gå struktureret til opgaven.

Start først og fremmest ud med at stille dig selv spørgsmålet: “Hvad forventer jeg at få ud af min indsats med content marketing?”.

Der kan naturligvis være flere ting, som du ønsker at opnå. Men det er vigtigt at de afklares på forhånd, så du kan arbejde hen mod dit mål. Når du har afklaret hvad de ønskede resultater er, så kan du efterfølgende måle på resultatet af dine anstrengelser 🙂

Du kan med fordel kombinere brugen af Google Analytics og Smartlook til dit analysearbejde. Her kan du læse omkring disse 2 SEO værktøjer.

planlægning - content marketing

Målgruppen

Hvem er målgruppen? Og hvad skal der skrives om? Det gælder om at lave indhold, som skaber værdi for målgruppen.

Driver du eksempelvis en webshop, som sælger fitnessudstyr og kosttilskud, så kan du med fordel lave træningsvideoer, kostprogrammer, træningsprogrammer og have en blog, hvor du producere relevante indlæg, om emner som interesserer din målgruppe. Det kan f.eks. være “vejen til varigt vægttab” eller “sådan opbygger du muskelmasse hurtigt”.

Målgruppen i dette tilfælde vil typisk være unge mænd og kvinder, som træner, og har en aktiv livsstil.

Det gælder om at gøre målgruppen ret specifik, sigter du med spredehagl vil du ikke ramme nogen med dit content.

Stil dig selv følgende spørgsmål

  • Har min målgruppe brug for det indhold jeg producerer? Vil det skabe værdi for dem?
  • Er målgruppen interesseret i mit produkt eller min ydelse?
  • Er målgruppen tilpas stor?
  • Har målgruppen råd til at købe mit produkt eller min ydelse?

Valg af keyword

Valg af et specifikt keyword er alfa omega, når vi snakker content marketing.

Når du producerer tekstbaseret indhold, og skriver tekst til dit indhold bør du derfor have fokus på et specifikt keyword. Det keyword du har fokus på, skal naturligvis passe til det indhold du producerer.

Ofte kan det faktisk være nemmest at finde et bestemt keyword, som du ønsker at have fokus på og så lade dette være omdrejningspunktet for dit indhold.

Du vil selvfølgelig gerne sikre dig at dit indhold bliver bemærket og skaffer besøgende til din hjemmeside. Derfor nytter det ikke at producere indhold, som der ikke er nogen der søger efter.

Du kan med fordel anvende Google Keyword Planner til at finde frem til specifikke søgeord til dit indhold.

Content marketing - google keyword planner
Eksempel:

Lad os tage udgangspunkt i at du driver en webshop som sælger træningsudstyr og kosttilskud.

Som du kan se på ovenstående billede fra Google Keyword Planner er der mellem 100-1000 om måneden som søger på ‘opbygning af muskler’. Konkurrencen er lav hvilket er en dejlig ting. Det betyder at det er lettere for dig at komme til at ranke godt på dit indhold.

Som du også kan se på ovenstående billede er der 10.000-100.000 om måneden, som søger på proteinpulver. Derfor vil det naturligvis være fedt at ligge på side 1 på Google, når der søges på dette ord. Dog er konkurrencen hård, hvilket gør det væsentligt vanskeligere at ranke på side 1.

Kun 10% af gangene på alle søgninger bliver der klikket videre til side 2. Så ranker du ikke på side 1, giver det nærmest ingen resultater.

Derfor kan der været meget værdi i at scoute efter keywords med lav konkurrence og tilpas mange søgninger. Det giver dig muligheden for lettere at komme op på side 1 på søgeord som er relevante for din niche.

Type af content

Som jeg nævnte tidligere fokuserer dette blogindlæg på produktion af content til hjemmesider.

Content marketing omfatter mange forskellige typer af indhold, som alle i større eller mindre grad kan være relevant for din hjemmeside.

Du kan eksempelvis vælge mellem følgende eller kombinere dem:

  • Blogindlæg
  • Videoproduktion
  • Infographics
  • Billeder/illutrationer
  • E-bøger
  • Musik/lyd
  • Nyhedsbreve
  • Guides/ordbøger

Som du kan se, er mulighederne mange, og du kan sikkert komme op med endnu flere muligheder.

En god måde at komme i gang med content marketing er ved at lave en blog på din hjemmeside. Så kan du altid gå videre til de andre elementer, når du har fået opbygget en god blog.

Lav fantastisk indhold – The holy grail of content marketing

Hvis du ikke allerede har en udtømmende viden om det emne du ønsker at producere indhold om, er det naturligvis nødvendigt, at du laver research.

Tag et kig på det indhold, som ranker på side 1 på Google på dit emne/keyword. Sæt dig for at lave indhold som er endnu bedre.  

Tips:

  • Lav mere fyldestgørende indhold end konkurrenterne.
  • Er indholdet tekstbaseret; lav afsnit og underoverskrifter.
  • Gør dit indhold grafisk.
  • Du kan med fordel anvende punktopstilling. (Det fanger øjet).
  • Er indholdet tekstbaseret; undgå for lange sætninger.
  • Brug eksempler.
  • Hold dig til et specifikt emne.

content marketing - nummer 1 på google

Promover dit indhold

Du skal promovere dit indhold. Hvis det indhold du producerer, ikke bliver set, og fører til besøgende på din hjemmeside, som engagerer sig i dit indhold, så har dine anstrengelser været spildte.

Dit mål er at lave indhold, som skaber værdi for din målgruppe, og fører til loyale kunderelationer. Hvis det skal ske skal du promovere dit indhold.

Sådan promoverer du dit indhold

Det mest nærliggende er selvfølgelig, at du starter med at promovere dit indhold på de sociale medier, som du anvender.

Herefter kan du gøre brug af relevante fora, hvor din målgruppe befinder sig. Gør dig nu lidt umage, så det ikke virker som spam.

Derefter er det tid til at række ud til bloggere eller hjemmesideejere, for hvem dit indhold kan være interessant. Spørg om de ikke har lyst til at nævne dit indhold på deres hjemmeside evt. i et blogindlæg.

Hvis du kan tilbyde noget til gengæld oplever du nok mere succes med denne fremgangsmåde.

sociale medier - content marketing

Track dit indhold

Ønsker du at arbejde seriøst med content marketing, skal du tracke dit indhold. Til det formål kan du benytte forskellige SEO værktøjer. Google Analytics, Smartlook og Accuranker vil fungerer godt til det formål. Der er en del forskellige værktøjer, som du kan bruge i dit analysearbejde. Du kan finde yderligere inspiration i Brian Deans liste over værktøjer.

Du bør tracke, hvem der besøger din hjemmeside, og ser dit indhold. Det er bl.a. relevant, at kigge på hvor længe de opholder sig på siden. Du bør også kigge på, hvordan indholdet ranker på det valgte keyword. Her kan du anvende Accuranker.

I dit analysearbejde vil du sikkert komme frem til, at noget indhold klarer sig bedre end andet. Her er det din opgave og komme frem til hvilke parametrer, som er de kritiske succesfaktorer.

Når du ved hvilket indhold, som klarer sig godt, så kan du begynde at kopiere de afgørende elementer, hver gang du arbejder med content marketing.

Til sidst er der ikke andet at sige end, at vi håber, at du har haft glæde af at læse dette indlæg, og vi ønsker dig alt muligt held og lykke i dit arbejde med content marketing.