Hvad er SEO?

Hvad er SEO?
SEO giver flere besøgende til din hjemmeside.
Hvad er SEO? Flere besøgende
Flere besøgende er lig med mere salg.
SEO, vejen til toppen
Mere salg er vejen til succes for din virksomhed.

Hvad er SEO? SEO, er forkortelsen for Search Engine Optimization. På dansk kaldet søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering handler grundlæggende om at optimere en hjemmeside ud fra en række forskellige parametrer for at forbedre hjemmesidens placeringer i søgeresultaterne.

For at du kan lave god SEO, så vil det hjælpe dig, hvis du har et indblik i hvordan Googles søgemaskine fungerer basalt set. Du kan derfor med fordel se nedenstående video med Matt Cutts, den nu tidligere ansvarlige for Googles web spam team.

 

Hvad er SEO – De 3 hovedelementer

Søgemaskineoptimering består overordnet set af 3 hovedelementer.

  1. Teknisk optimering
  2. Indholdsoptimering
  3. Linkbuilding

Arbejdes der godt og grundigt med alle 3 hovedelementer vil det fører til optimeret synlighed i søgeresultaterne. Hvor meget der præcist skal til for at du kan få topplaceringer på side 1 variere en del. Det afhænger bl.a. af hvilken branche du befinder dig indenfor, og hvor hård konkurrencen er på de keywords du ønsker at rangere på. Er side 1 fyldt med store autoritetssider, som har eksisteret i mange år, så er en side 1 placering ikke noget som lige sker med det samme.

Teknisk optimering

Teknisk optimering er uden tvivl et af de områder indenfor SEO, som kræver mest teknisk viden og kunnen. Har du ikke tekniske kompetencer bør du derfor finde en professionel SEO konsulent eller et bureau, som kan hjælpe dig med at få styr på de mange tekniske elementer.

Der er rigtig mange tekniske elementer som skal spille vedrørende din hjemmeside, vi vil derfor holde os til at afdække nogle af de vigtigste.

En langsom hjemmeside? – NEJ TAK!

Du synes sikkert også, at det er super irriterende at komme ind på en hjemmeside, som er langsom. Er siden meget langsom klikker du hurtigt væk igen, og finder en anden side, som er hurtigere. Google er interesseret i at give deres brugere en god oplevelse. Derfor bliver langsomme hjemmesider nedprioriteret i søgeresultaterne. Ønsker du gode placeringer i søgeresultaterne, så skal din hjemmeside selvfølgelig være lynende hurtig. Den faglige term som anvendes omkring arbejdet med at optimere hastigheden på en hjemmeside er hastighedsoptimering. Er du interesseret i at vide om hastigheden på din hjemmeside er en problematik, så kan du benytte Googles eget værktøj – Google PageSpeed. Det gode ved Google PageSpeed er, at du får af vide hvilke punkter, som der skal optimeres for din hjemmesides hastighed kan blive bedre.

Billedekomprimering er en af de områder indenfor den tekniske SEO, som er hurtig at råde bod på. Er du den heldige indehaver af en WordPress hjemmeside kan du blot installere pluginnet WP Smush. WP Smush fås i en gratis udgave, og kan med et enkelt klik komprimere op til 50 billeder på en gang. Det kræver ingen tekniske færdigheder, det hele foregår ganske automatisk.

Billedekomprimering er blot en af de elementer, som du skal arbejde med som en del af din hastighedsoptimering. Du skal også optimere webserverens opsætning og kodningenaf din hjemmeside.

SEO og hastighedsoptimering

META-description 

META-descriptions er en vigtig del af god teknisk SEO, og uden tvivl noget som bør være udfyldt på alle hjemmesider. En META-description er den beskrivelse, som kommer frem, når du laver en søgning på Google. Formålet med en god META-beskrivelse er at trække besøgende til din hjemme. En god META-beskrivelse skal derfor stå ud fra mængden, og give den søgende lyst til at besøge din hjemmeside.

Google siger, at der ikke er nogen direkte forbindelse mellem META-descriptions og gode rangeringer i søgeresultaterne. Dog er der en afledt fordel ved gode META-descriptions – mange klikker ind på din hjemmeside. Google anvender click-through-rate (CTR), til at bestemme om du er et godt resultat på den pågældende søgning. Er der mange som klikker på dig, når den pågældende søgning foretages, så betyder det i Googles øjne, at du er et godt resultat for den pågældende søgefrase. En af de ting som gør sig gældende for en god META-beskrivelse, er at dit fokus søgeord, skal inkluderes i beskrivelsen.

Duplicate content

Duplicate content er indhold som eksistere på flere forskellige sider på internettet. En af de typiske fejl som fører til duplicate content, er hvis du anvender flere forskellige protokoller på den samme hjemmeside (http eller https).

Det kan også være at du har valgt at benytte produkttekster fra din leverandør på din hjemmeside. Det er en dum idé, da der er risiko for at flere anvender de samme tekster. Du bør derfor altid producere unikt indhold til din sider.

Responsiv hjemmeside

Der er en stigende tendens til at flere og flere anvender mobile enheder, så som tablets og mobiltelefoner når der surfes på nettet. Det stiller naturligvis nogle krav til din hjemmeside. Din hjemmeside skal fungere optimalt på mobile enheder på samme vis, som den gør på computeren. En mobilvenlig hjemmeside er en vigtig del af din SEO. Efter som der bliver foretaget mange søgninger fra mobiltelefoner og tablets, så ønsker du naturligvis, at det er din hjemmeside, som dukker op, når der søges, på keywords som er vigtige for din branche. Er din hjemmeside ikke mobilvenlig, så vil den blive nedprioriteret i de mobile søgninger.

Er du i tvivl om hvorvidt din hjemmeside er responsiv, så kan du med fordel anvende Googles mobilvenligheds tool.

Responsiv hjemmeside seo

Indholdsoptimering

Indholdsoptimering handler om at optimere indholdet på din hjemmeside, så dine sider kan rangere godt i søgeresultaterne på ønskede søgeord. Optimeringen af dit indhold er et essentielt element for din SEO.

For at du kan optimere indholdet på din hjemmeside, så skal du vide, hvilke keywords det skal optimeres ud fra. Sagt med andre ord; du skal beslutte dig for hvilke søgeord de bestemte sider på din hjemmeside skal ranke på i søgeresultaterne.

For at du kan finde frem til, hvilke keywords du ønsker at optimere dit indhold ud fra, skal du lave en keyword research. Det er afgørende, at du har data, som fortæller dig, hvad din målgruppe søger på, hvor mange som søger på det pågældende keyword og hvor hård konkurrencen er på den pågældende søgefrase. Uden den information vil din søgemaskineoptimering være knap så god. Så vil grundlaget for din hjemmeside være baseret på gætteri.

Som første step i din keyword research skal du bruge din sunde fornuft. Start med at gøre dig overvejelser omkring hvad folk muligvis kan søge på, hvis de er interesseret i at finde de services, eller produkter du sælger. Du kan med stor fordel lave en brainstorm sammen med andre fra virksomheden. Når I er kommet frem til en liste med forskellige keywords skal i til step 2.

Google Keyword Planner

I step 2 gør i brug af Googles gratis værktøj: Google Keyword Planner. Google Keyword Planner skal du gøre brug af til at finde ud af konkurrenceniveauet og søgevolumen på dine keywords. Derudover skal værktøjet også bruges til at give dig gode idéer til nye keywords.

Der skal være tilpas mange som foretager en søgning på et specifikt keyword, for at det kan betale sig at optimere indhold ud fra det specifikke søgeord.

Det skal dog nævnes, at Google Keyword Planner har dog med tiden fået nogle begrænsninger, hvis du ikke kører Adwords kampagner hos Google. Hvis du ikke har nogle aktive Adwords kampagner, så har du kun mulighed for at se søgevolumen i nogle ret store intervaller. Begrænsningerne i “gratis versionen” af Keyword Planner, gør at du enten bør alliere dig med en som kører Adwords kampagner eller skal du selv begynde at benytte Google Adwords i din markedsføring. Uden det fulde indblik er det nemlig ikke det samme gode SEO værktøj.

Benytter du WordPress som dit CMS (content management system), så kan du have stor glæde af at installere SEO Yoast. SEO Yoast er et plugin, som hjælper dig med at optimere indholdet på din hjemmeside. SEO Yoast kigger bl.a. på elementer som læsbarheden, søgeordstæthed og META-description.

Hvad er SEO? – Linkbuildingens rolle

Linkbuilding er en afgørende del af din SEO. Din hjemmeside kan spille nok så meget på det tekniske og indholdsmæssige, men hvis du ikke har nogen indgående links til din hjemmeside, så er du lost in space. Altså hvad angår din synlighed på vigtige keywords i søgeresultaterne 🙂

Linkbuilding er et stort emne i sig selv. Derfor holder vi os til at drøfte emnet på et overordnet plan på denne side.

Som du kan se i ovenstående video med Matt Cutts, så bruger Google bl.a. links til at navigere mellem hjemmesider, så de kan kortligge hele internettet. Hvis Google skal finde din hjemmeside, skal der altså være andre hjemmesider, som allerede er indekseret, som linker til din. Google anvender også antallet af indgående links til din hjemmeside til at vurdere hvor populær din hjemmeside er. Er der mange andre hjemmesider, som linker til din, så må det være fordi at din hjemmeside er god og skaber værdi for de besøgende. Er det store hjemmesider med meget autoritet, som Google stoler på, der linker til din hjemmeside, så overfører det endnu mere værdi til din hjemmeside. Google bruger bl.a. din linkprofil til at bestemme, hvor du skal ligge placeret i søgeresultaterne på bestemte keywords. Derfor er linkbuilding en super essentiel del af din SEO.

Opbyg en god linkprofil

Skal du så bare ud og skaffer så mange tilfældige links som overhovedet muligt? Nej bestemt ikke, det vil være ødelæggende for din SEO. Google kan ikke lide, hvis du prøver at manipulere dig frem i søgeresultaterne. Derfor skal din linkprofil se naturlig ud med en variation af mange forskellige typer af links. Det er også en god ting, hvis en god portion af de links som peger på din hjemmeside kommer fra relevante sider indenfor samme branche. Din linkprofil er altså noget som opbygges over tid og ikke fra den ene dag til den anden. Det er bl.a. derfor er linkbuilding er en af de sværeste elementer indenfor SEO. Linkbuilding kræver tid, tålmodighed, vedholdenhed og kreativitet. Du kan med fordel anvende SEO værktøjet Ahrefs til at følge udviklingen af din linkprofil og dens styrke. Det gode ved Ahrefs er, at du kan bruge værktøjet til at kigge dine konkurrenter over skulderen. Du kan se hvilke hjemmesider, der linker til dem. Nogle af de links som dine konkurrenter har, kan du forholdsvist nemt duplikere, andre vil være meget svære at få fat i, hvis ikke umulige.

SEO er en dynamisk proces

Søgemaskineoptimering er en dynamisk proces – hvad betyder det for dig? Det betyder, at du ikke kan forvente, at du bibeholder dine placeringer i søgemaskinerne. Søgemaskineoptimering er ikke et engangsfix, men en proces.

Dine konkurrenter ligger ikke på den lade side, så det skal du selvfølgelig heller ikke. Ligeledes kommer der hele tiden nye spillere på markedet, som er sultne efter vækst og resultater. Derfor skal du løbende have optimeringen for øje. Du skal sørger for at alle on-page elementer spiller, lave super godt indhold som engagerer din målgruppe og promovere din hjemmeside (læs linkbuilding). SEO er et stort stykke arbejde som tager tid, kompetencer og erfaring, derfor bør du overveje at alliere dig med et professionelt SEO bureau.

Hvis du vælger selv at give dig i kast med SEO, så kan du med stor fordel benytte Accuranker til at tracke dine placeringer på relevante keywords. Det er vigtigt at du kontinuerligt tracker dine resultater. Grundighed i dit analysearbejde vil belønne sig. Du finder ud af hvad der virker – på den måde kan du løbende optimere og skabe de resultater, som du ønsker. Har du udliciteret din søgemaskineoptimering til et SEO bureau, så kan du aftale løbende rapportering, hvor resultater fremvises og drøftes.  

SEO

Kan jeg selv lave SEO?

Selvfølgelig kan du det. Som en populær talemåde lyder: du kan, hvad du vil. Men som med så meget andet handler det om tid og ressourcer. Hvor vælger du selv og lægge dine kræfter, og hvad vælger du at udlicitere. Det er hele tiden en afvejelse af, hvor du med dine kræfter skaber det størst mulige udbytte. SEO handler ikke blot om viden, men også om erfaring. Erfaringen kommer af at afprøve forskellige teknikker og fremgangsmetoder for at finde ud af, hvad der virker bedst, og hvad der har direkte negativ indvirkning.

SEO analyse

Du kan med store fordel vælge at gøre brug af vores SEO analyse værktøj. Du indtaster URL’en på den hjemmeside, som du ønsker at analysere; og på under 1 minut får du en dybdegående SEO analyse. Analysen hjælper dig med at finde dine SEO fejl, så du lettere kan få søgemaskineoptimeret din hjemmeside og opnå bedre placeringer i søgeresultaterne.

Du har også mulighed for at sammenholde din hjemmeside med dine konkurrenters med vores site vs. site SEO analyse. På den måde kan du vurdere hvilke parametrer, som du skal have optimeret.