Hvad er Google Shopping?

Google Shopping blev skabt af Craig Nevill-Manning og lanceret i 2002. Oprindeligt fungerede Google Shopping, der i tidens løb også har heddet Google Product Search, Google Products og Froogle, ved hjælp af Google AdWords. Det var en monetiseret platform for søgeord. I 2012 ændrede Google strategi for prissammenligningssiden, der i dag fungerer ved hjælp af dynamiske søgeannoncer.

Det er annoncer, der automatisk genereres ud fra Googles indsamling af data på din hjemmeside. Google shopping har altså efterhånden nogle år på bagen, men alligevel er der mange webshops, der ikke har fået øjnene op for tjenesten. Det er ellers værd at overveje at benytte Google Shopping, da det har et utroligt højt afkast at bruge tjenesten.

 

Dine annoncer i Googles søgeresultater

Du har måske bemærket, at der ofte er reklamer for produkter, som lige præcis matcher dine ønsker og behov, når du bruger Google. Det er det særlige ved den nye version af Google Shopping, at Google Ads kommer frem i søgeresultater i selve Googles søgemaskine. Det skyldes delvis, at der er en historik i browseren og delvis, at bestemte søgeord knytter sig til bestemte produkter.

Google Shopping fungerer ved hjælp af dynamiske søgeannoncer. Det er de annoncer, du ser i Google, når du bruger søgemaskinen. Annoncerne er ofte ude til højre eller øverst på siden og er betalt indhold, der sørger for, at dine produkter ligger højt i søgninger, der matcher produkternes kriterier. De salgsannoncer, som kommer frem i søgeresultaterne, kaldes dynamiske søgeannoncer og fungerer sammen Google Ads.

 

Opret en Google Merchant konto

Når du benytter Google shopping, ligger dine produkter højt i søgeresultaterne, da det er integreret del af selve Google søgemaskinen og dens intelligente algoritme. Produkterne fra din webshop kommer ikke bare op i Googles søgeresultater, men også som annoncer på andre salgssider, når forbrugeren søger efter det produkt, du sælger. Først og fremmest skal du have en Google Merchant konto. Merchant er engelsk for købmand, og det er reelt set hvad denne konto gør dig til: En online købmand.

Hvis du ikke allerede har en Google konto og en gmail-adresse, skal du oprette det først. Det er gratis, og der er anvisninger til, hvordan du gør, på Googles hjemmeside. Det samme gælder oprettelsen af din Google Merchant konto, som der også er en trin-for-trin guide til, du bare skal følge for at komme igang. For at verificere din Merchant konto skal du uploade en html fil, og når den er godkendt, kan du begynde at sælge dine produkter via Google Shopping.

Det gør du via Google Sheets, som fungerer fuldstændigt automatisk med din Google Merchant Konto. Sidst men ikke mindst skal du indtaste hvor ofte du tilføjer eller sælger varer samt land og sprog.

 

Google Adwords vs Google Shopping

Nogle mennesker forveksler Google Shopping med Google Adwords, og det er der en god grund til. Tidligere foregik salg via Google nemlig med hjælp fra Google Adwords. Hvor du tidligere skulle bruge meget tid på at indsamle data om søgeord, der ville gavne din webshop og tilføje bestemte søgeord til din kampagne, foregår det i dag automatisk.

Tidligere brugte man Google Adwords til at komme højt op i søgninger med sin produkter, men denne proces er nu automatiseret, fordi Google nu selv kan læse din hjemmeside og dit katalog og indrette dine annoncer ud fra de informationer. Det betyder, at du ikke skal bruge din tid på den side af sagen. Overgangen fra AdWords til product feed har også resulteret i, at det er blevet lettere for dig som sælger at komme ud til dine kunder, og at det er blevet lettere for dine kunder at finde dig.

Yderligere behøver du ikke vide en masse om markedsføring, søgemaskineoptimering og buzzwords, når du bruger Google Shopping. På den måde kan du i dag bruge mere tid på at sælge dine produkter online og fokusere mere på dine kunder og mindre tid på markedsføring, opdatering af katalog og analyser af søgeord.

 

Product feed

Automatiske søgeannoncer er knyttet til Google Ads og Google Ads er de reklamer, som kommer frem, når du søger på bestemte produkter på Google og andre hjemmesider. De dynamiske søgeannoncer etableres ved hjælp af Googles egen indsamling af informationer i dit produkt feed. – Informationer der automatisk bliver opdateret, når du foretager ændringer i dit katalog. Når din konto og din hjemmeside er verificeret er du grundlæggende set klar til at sælge din produkter.

Det første du skal gøre er at lave et product feed. Ved hjælp af dit product feed kan Googles algoritme automatisk sikre, at dine produkter kommer frem i folks søgninger. Alt dette sker automatisk, så alle informationer du ændrer vedrørende dit produktkatalog, priser osv. synkroniseres med din Merchant konto. Ud fra det genererer Google Shopping selv dine annoncer. Ved hjælp af dit produkt feed og den intelligente synkronisering af informationer fra din hjemmeside opnår du hurtigt et større afkast på din salgskampagne.

En anden bonus ved at du ikke selv skal lave søgeords- og målgruppeanalyser er, at Googles algoritme kan hjælpe dig med at ramme kunder, du ellers ikke selv var kommet ud til. – Enten fordi du ikke havde overvejet kundegruppen, eller fordi du ikke vidste, hvordan du skulle få dem i tale.

 

Få helt nye kunder

Noget af det, som adskiller Google Shopping fra andre redskaber til online markedsføring og salg er, at du ofte vil sælge produkter til forbrugere, der i grunden ikke var ude efter at handle online. Søger en forbruger på “solcreme” i Google, kommer der automatisk dynamiske salgsannoncer op som hits. Det betyder, at du rammer en målgruppe, der ikke vidste, de ville ende med at købe solcreme i dag. Det giver dig en stor fordel i forhold til de traditionelle prissammenligningssider og produkthjemmesider, som forbrugeren besøger med henblik på at shoppe.

 

Her udmærker Google Shopping sig

Det er ikke til at komme udenom, at Google ikke længere bare er verdens største søgemaskine, men verdens største spiller på hele internettet. Når man som firma ejer den mest brugte søgemaskine i verden, og man kombinerer dette med en mulighed for at have dynamiske salgsannoncer via denne tjeneste, sikrer man sine annoncører optimal eksponering af deres varer.

Google Shopping er direkte knyttet til Googles andre tjenester, og du behøver altså bare at have en gmail konto for at kunne gå i gang. Du skal ikke oprette dig mere end ét sted. Algoritmen sikrer, at dine varer bliver målrettet bestemte forbrugere, så du er sikret at nå ud til de mennesker, der er interesserede i dine produkter. Det er med andre ord meget nemt at benytte Google Shopping, og med den synkroniserede product feed skal du ikke foretage dig meget andet end at holde styr på din egen webshop, imens Google klarer resten af arbejdet for dig. Sidst men ikke mindst adskiller

Google Shopping sig fra andre lignende tjenester som prissammenligningssider og varekataloger, da du også når ud til forbrugere, der ikke er inde på selve Google Shopping sitet, men også rammer kunder, der søger på et bestemt ord i Googles søgemaskine.

 

 

Kontakt os omkring dine muligheder og lad os analysere hvordan vi bedst kan hjælpe din virksomhed.