Sådan får du flere kunder

De værdifulde handlinger

Ovenstående spørgsmål er måske en smule retorisk. De fleste af os er selvfølgelig interesseret i at få flere kunder og have så høj en konverteringsrate som muligt. Konverteringsrate er et udtryk for hvor mange af dem, der besøger din hjemmeside, som foretager en værdifuld handling såsom et køb, udfyldning af en tilmeldingsformular eller booking af et møde. Hvad der er en værdifuld handling for dig, afhænger af, hvilken type af online forretning du driver.

Har du 100 besøgende, og 5 af dem foretager en værdifuld handling, har du en konverteringsrate på 5%.

At få flere kunder i butikken kan gribes an på mange forskellige måder. De fleste af os har begrænset ressourcer, så derfor ønsker vi selvfølgelig at finde frem til de bedste og mest effektive metoder.

Det vigtigste for at få flere kunder

Først og fremmest skal du afklare, hvad en værdifuld handling er for din virksomhed. Er det et salg, udfyldning af en kontaktformular eller tilmelding til dit nyhedsbrev.

Dernæst skal du finde ud af, hvad du helst vil have den besøgende til. Dette kaldes også for most wanted response.

Når du har afklaret dette, skal du gøre det så nemt som muligt for den besøgende at foretage denne handling. Dette kan eksempelvis gøres ved at præsentere den besøgende for tilmeldingsformularen på forsiden eller minimere antallet af klik, som den besøgende skal igennem for at købe en vare. Hvis du vil have flere kunder i din butik, skal din side være så nem og intuitiv, at den besøgende ikke behøves at tænke.

Du skal med andre ord henlede den besøgendes opmærksom på “Call to action”. Call to action ses ofte markeret med store knapper, som har en tydelig farve, og er fremtræden. Så fjern alt rodet på din side, så kun det nødvendige er tilbage.

Webanalyse

Webanalyse er et vigtigt element, hvis du ønsker flere kunder. De fleste anvender Google Analytics. Det er gratis og forholdsvist nemt at anvende og forstå, hvis du bruger lidt tid på at sætte dig ind i det.

Jeg vil anbefale at kombinere brugen af Google Analytics med Smartlook. Smartlook optager alle besøgendes aktioner på din hjemmeside. Du kan se, hvor de besøgende kommer fra, og hvordan de klikker rundt på din hjemmeside. Det giver dig et helt unik indblik, som du bl.a. kan anvende til at optimere din hjemmeside. Det fortæller dig også noget om, hvor de besøgende kommer fra. Smartlook vil uden tvivl hjælpe dig til at få flere kunder i butikken. Og kan du holde på en hemmelighed?… Der er en gratis version.. shhhhh.

Klar til online succes?

Du har nu optimeret din hjemmeside med konvertering for øje. Du har gjort siden let og overskuelig for den besøgende, lavet call to action og gjort most wanted respons tydelig på hjemmesiden, så nu er du jo good to go, right?

Naah desværre..

Du har optimeret din side, så du forbedrer dine muligheder for at få flere kunder, når besøgende kommer forbi din hjemmeside. Men hvis der ingen besøgende er på din hjemmeside, har du heller ikke mulighed for at konvertere de besøgende.

Der er flere metoder, som du kan tage i brug for at få flere besøgende på din hjemmeside og dermed også flere kunder.

Vi vil i dette indlæg fokusere på 2 af de mest effektive metoder.

Vejen til flere kunder

Den første er content marketing. Jeg vil ikke gå i dybden med content marketing, men blot nævne det kort. Den dybdegående guide gemmer vi til et andet indlæg.

Content marketing er produktion og deling af indhold med henblik på at tiltrække og engagere en specifik målgruppe for at skabe gode rentable kunderelationer. Mange vælger at lave en blog på hjemmesiden til formålet.

Faktisk er dette indlæg, som du læser nu et eksempel på content marketing.

Kom op på side 1 på Google

Vi alle sammen vil gerne være på side 1 på Google, når der søges på keyword, der er vigtige for vores branche. Ligger du på side 2 eller 3 falder antallet af besøgende drastisk, da de færreste klikker om til side 2, så vælger de hellere et andet søgeord.

Det første du skal gøre, er at finde frem til de rigtige keywords/søgeord. Til det formål kan du bruge Google Keyword Planner.

Du vil helst udvælge keywords, som folk søger på, når de er købe-mindet. Så udvælg keywords, hvor folk i samme omgang vil være villige til at trække pungen op af lommen.

Den nemmeste måde til hurtigt at komme op på side 1 på Google er at udvælge keywords, hvor konkurrencen er lav. Anvender du Google Keyword Planner, fortæller de dig, hvordan konkurrencen er på et givent keyword. Derefter tjekker du hvilken sider, der ligger på side 1, når du søger på det udvalgte keyword. Kommer den ene store virksomhed op efter den anden, så bliver det mere besværligt for dig at komme derop. Hvis du efter dette vurderer at keywordet er brugbart, så er du næsten good to go.

Når du udvælger dit keyword ved brug af Google Keyword Planner, er det afgørende at du husker at tjekke, hvor mange månedlige søgninger der er på det udvalgte ord. Er der ingen, som søger på dit keyword, så er det lige meget, at du ligger på side 1. Som tommelfingerregel skal du gå efter keywords med lav konkurrence, som har mellem 100-1000 månedlige søgninger som minimum. I bestemte tilfælde kan du godt udvælge keywords med færre månedlige søgninger.

Når du har udvalgt dit keyword, så er du klar til at producere indhold, som er relevant for din branche.

I produktionen af dit indhold er der flere ting, som du skal være opmærksom på. Her får du lige hurtigt de 3 vigtigste.

De 3 vigtige:

1) Skriv minimum 300 ord.

2) Brug dit keyword et tilpas antal gange. Du skal ikke bruge det i hver sætning, det virker unaturligt, og det opfanger Google. Bruger du WordPress kan du med fordel installere SEO by Yoast. Det plugin vil hjælpe dig med at optimere dit indhold.

3) Tilføj meta description

Når du har produceret noget rigtigt godt indhold, lægger du det op på din hjemmeside, og så er du klar til at promovere det, så du kan få indgående links fra andre hjemmesider til dit indhold. Indgående links til din hjemmeside er en af de mest afgørende faktorer til at ranke godt på Google.

At vi anbefaler dig at tage udgangspunkt i Keywords med lav konkurrence, betyder ikke, at du ikke skal prøve kræfter med keywords, hvor konkurrencen er høj eller mellem. Vi fortæller dig blot, hvordan du lettest kan få besøgende til din hjemmeside. Lykkes det dig at ranke på et konkurrencepræget keyword for din branche med mange månedlige søgninger, vil det med garanti sikre dig mange gode relevante besøgende til din side. Og i sidste ende flere kunder.

Søgemaskineoptimering – vejen til flere kunder

Content marketing er en del af søgemaskineoptimering. Men søgemaskineoptimering er også meget andet end content marketing. Vi vil ganske kort i dette indlæg nævne nogle af de elementer, som indgår i Googles vurdering af din hjemmeside.

Når Google skal bestemme hvem, der skal ligge øverst i deres søgemaskine, vurderer de det på baggrund af over 200 forskellige faktorer. Dem kan du læse mere om her.

Som vi tidligere har nævnt, er en af de vigtigste faktorer indgående links til din hjemmeside. Disciplinen at få indgående links til din hjemmeside kaldes for linkbuilding. Hvis du vælger at kaste dig ud i linkbuilding på egen hånd, så sæt dig grundigt ind i emnet inden. Det kan have fatale konsekvenser, hvis du griber det forkert an.

Teknisk optimering og indholdsoptimering

Teknisk optimering af din hjemmeside består af flere elementer heriblandt udrydning af duplikeret indhold. Duplikeret indhold er indhold, som går igen på flere forskellige hjemmesideadresser. Et andet teknisk element som Google tager i betragtning er din interne linkstruktur – er din hjemmeside opbygget, så de besøgende intuitivt og simpelt kan navigerer rundt på din side?

Indholdsoptimering er en af grundelementerne til at skabe flere besøgende på din hjemmeside. En nærmere uddybning af indholdsoptimering og teknisk optimering vil vi gemme til et andet indlæg.

 

Kontakt os omkring dine muligheder og lad os analysere hvordan vi bedst kan hjælpe din virksomhed.