SEO for begyndere

SEO for begyndere

Velkommen

Velkommen til vores guide “SEO for begyndere”. Formålet med denne guide er at klæde dig godt på, så du får en grundlæggende forståelse for SEO. Driver du en online forretning kommer du ikke uden om SEO. Medmindre at du har en god solid følgerskare på de sociale medier, eller er blevet hypet i medierne. Det er dog tilfældet for de færreste. Og selvom det skulle være tilfældet vil det kun forbedre dine resultater, hvis din hjemmeside får en god omgang SEO.

I vores guide “SEO for begyndere” vil du blive præsenteret for alt det grundliggende, som du bør have styr på hvis du driver en online forretning. Måske har du et SEO bureau til at varetage din SEO, men alligevel vil det hjælpe dig godt på vej, hvis du har en basal forståelse for emnet. På den måde kan du også bedre forstå de tilbud du indhenter fra SEO bureauer. Du kan forstå og sammenligne dem og finde frem til det bedste match.

Hvad er SEO?

SEO, er forkortelsen for Search Engine Optimization. På dansk søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering handler grundlæggende om at optimere en hjemmeside ud fra en række forskellige parametrer, for at den kan blive synlig og opnå gode placeringer i søgemaskinerne.

Gode placeringer i søgemaskinerne bidrager til at skaffe flere besøgende til din hjemmeside.

Når vi skriver søgemaskinerne, så henviser vi i virkeligheden til Google. Google er suverænt den vigtigste, største og mest anvendte søgemaskine. Googles søgemaskine har en global markedsandel på over 90% Derfor er det mest relevant at koncentrere sig om Google, når vi snakker søgemaskineoptimering.

Når vi skriver gode placeringer i søgemaskinerne, henviser vi til placeringer på side 1 på Google. Kun 10% af gangene når der foretages søgninger på Google, bliver der klikket videre til side 2. Og på side 1 er det de 3 øverste resultater, som ikke er annoncer, der får størstedelen af alle kliks.

Søgemaskineoptimering består hovedsageligt af 3 grundelementer:

  1. Teknisk optimering
  2. Indholdsoptimering
  3. Linkbuilding

Du vil blive præsenteret for alle 3 elementer i denne guide “SEO for begyndere”. Du vil få gode råd, som du allerede kan implementere på din hjemmeside i dag.

Kan jeg selv lave SEO? – SEO for begyndere

Man kan hvad med vil. Sådan lyder et gammelt ordsprog, som efterhånden også kan kaldes for en kliche. Men husk på at der er en grund til at bestemter fraser bliver til klicheer.

Vælger du at dedikere en god portion tid til at sætte dig ind i søgemaskineoptimering, så vil du selvfølgelig blive dygtig til det med tiden. Sådan er det jo med så meget. Men det kræver naturligvis at du bruge den nødvendige tid på at sætte dig godt ind i stoffet og at du arbejder med det i praksis.

Du bliver dog ikke SEO ekspert fra den ene dag til den anden. Der er en grund til at mange virksomheder vælger at samarbejde med et professionelt SEO bureau. De har kompetencerne, ressourcerne og erfaringen til at skabe mærkbare resultater for dig.

Selvom at du samarbejder med et SEO bureau vil du stadig have stor glæde af, at have basal kendskab til søgemaskineoptimeringens forskellige facetter. Måske du kan klare nogle ting selv og betale dig til resten 🙂

Tekniske krav til din hjemmeside

Der er flere forskellige SEO værktøjer, både gratis og betalte, som du kan anvende til at finde ud af hvilke tekniske punkter du bør optimere på din hjemmeside. Lav blot en søgning på “SEO analyse” eller “SEO analyze”. Så kan du forholdsvist hurtigt danne dig et overblik over, om der er nogle meget kritiske elementer på din hjemmeside, som du bør få ændret straks.

Teknisk SEO optimering består af flere aspekter. Vores guide hedder som du nok har opdaget “SEO for begyndere”. Derfor vil vi ikke gå i dybden med alle tekniske elementer, istedet har vi udvalgt nogle af de vigtigste, som du bør have styr på for at opleve positive resultater med din SEO.

Hastighedsoptimering – SEO for begyndere

Du kender det garanteret fra dig selv, når du kommer ind på en hjemmeside, som er langsom. Du bruger muligvis 10 sekunder derinde og så giver du op, og går videre til en ny side. Derfor er det selvfølgelig vigtigt at du får optimeret hastigheden på din hjemmeside, så de besøgende får en god oplevelse.

Udover at de besøgende får en dårlig oplevelse, hvis din hjemmeside er langsom, så giver Google den også dårligere placeringer i deres søgemaskine.

Er du den heldige indehaver af en WordPress hjemmeside kan du starte med at installere WP Smush og optimere dine billeder på hjemmesiden.

Derefter kan du installere W3 Total Cache eller WP Fastest Cache. Begge er  WordPress plugins, som kan hjælpe dig med at forbedre hastigheden på din hjemmeside.

Du kan anvende Google Page Speed til at finde ud af hvilke punkter du bør optimere for at gøre din hjemmeside hurtigere.

Responsivt webdesign

Din hjemmeside er responsiv, når den automatisk tilpasser sig til den enhed, som du bruger. Din hjemmeside skal altså se flot ud og være brugervenlig uanset om den besøgende anvender en computer, smartphone eller tablet.

Det er vigtigere end nogensinde før, da flere og flere anvender mobile enheder, og den tendens er stigende.

En hurtig måde du kan test responsiviteten af en hjemmeside er ved at gøre browservinduet mindre, hvis du sidder ved en computer. Kig efter om hjemmesiden tilpasser sig det mindre vindue.

Tjek her om din hjemmeside er mobilvenlig.

Duplikeret indhold

Duplikeret indhold er når der er indhold på din hjemmeside, som går igen på andre sider. Du skal sørge for at det indhold som er på alle siderne på din hjemmeside er unikt. Det samme indhold må ikke gå igen på flere sider. Du risikerer at Google straffer din hjemmeside med dårligere rangeringer for siden med duplikeret indhold.

Intern linkstruktur

Den interne linkstruktur er den måde hvorpå du forbinder siderne på din hjemmeside sammen. Du skal sørge for at brugeren let og ubesværet kan navigerer rundt på din hjemmeside uden at havne i en blindgyde. Derfor bør du have en menulinje, så de besøgende let kan finde rundt.

Har du en god intern linkstruktur gør du det nemmere for Google at crawle din hjemmeside, så du kan dukke op i søgeresultaterne.

Find gode søgeord

Du skal finde de helt rigtige søgeord. Det er simpelthen afgørende for om du får succes med din indholdsoptimering. Til at finde de rigtige keywords kan du anvende Google Keyword Planner. Det er et af mange gratis SEO værktøjer, som kan hjælpe dig godt på vej.

De rigtige søgeord skal du benytte, når du producerer indhold til din hjemmeside.

De rigtige keywords/søgeord afhænger selvfølgelig af hvilken branche du er i. Gode søgeord for din branche er dem, som din målgruppe bruger, når de søger efter de produkter/ydelser/viden, som du tilbyder.

Google Keyword Planner fungerer så fantastisk, at når du indtaster, hvad du sælger, så kommer Google med forslag til søgeord, som måske er relevante for dig. Tag et kig på nedenstående eksempel, hvor jeg har indtastet “kosttilskud”.

SEO for begyndere

Som det fremgår af ovenstående billede fra Google Keyword Planner, så kan du se, at Google kommer med forslag på søgeord, som kan være relevante for dig, hvis du sælger kosttilskud. Udover at Google kommer med forslag på søgeord, så kan du også se, hvor mange søgninger der er på bestemte keywords. Det nytter naturligvis ikke, at du ligger på side 1 på Google på bestemte søgninger, hvis der aldrig er nogen som søger på det. Udover at du bør have øje for antal månedlige søgninger, bør du også have konkurrenceniveauet in mente. Kort forklaret; jo højere konkurrence på et givent keyword, desto sværere er det at ranke godt på søgeordet.

Derfor kan du få meget værdi ud af at finde keywords med lav konkurrence og tilpas mange søgninger til at det giver mening af lave indhold med fokus på det gyldne keyword.

Lav godt indhold

Din hjemmeside skal naturligvis være fyldt med værdiskabende indhold til din målgruppe. Vi har tidligere skrevet et indlæg om content marketing, som instruerer dig i, hvordan du laver helt kanon indhold til din hjemmeside, som engagerer din målgruppe og skaber konverteringer.

Linkbuilding – SEO for begyndere

Linkbuilding handler grundlæggende om at bygge links til din hjemmeside, som navnet antyder. Det arbejde kan gribes an på flere forskellige måder. Før du vælger at kaste sig hovedløst ud i linkbuilding er det væsentligt at understrege, at du bør træde varsomt. Din linkprofil skal fremstå naturlig og ikke som fabrikerede af dig selv. Hvis din linkprofil er unaturlig risikerer du at Google straffer din hjemmeside med dårlige placeringer.

Så hvis du som hovedregel tænker kvalitet over kvantitet, når vi snakker linkbuilding så er du godt kørende.

Tak for denne gang

Det var vores guide “SEO for begyndere”. Vi håber, at du har haft glæde af at læse indlægget, og at dit kendskab til søgemaskineoptimering er blevet forbedret. Har du et emne indenfor SEO som du gerne vil vide mere om, så er du meget velkommen til at skrive dit forslag til info@seo-butler.dk. Vi vil have dit forslag i tankerne næste gang vi producerer nyt indhold.